De redactie van het Canadese online nieuwsplatform The Bullvine beschouwt de Amerikaanse zuivelproductie. Conclusie: de trend van doorgroeien of stoppen buigt om.
Tussen 2017 en 2022 is het aantal melkveebedrijven in de Verenigde Staten van zo’n 39.600 naar 24.000 gedaald, volgens de laatste USDA Census. Dat is bijna 40 procent minder bedrijven. Het woord consolidatie is een onderwaardering voor zo’n trend. Maar nu is er meer aan de hand dan enkel consolidatie. De melkveehouderij is zich aan het opsplitsen in twee totaal verschillende bedrijfstypen. Middelgrote bedrijven met de juiste technologische aanpak vinden manieren om te concurreren die niets met koppelgrootte te maken hebben. Niet groter, maar ‘slimmer’ worden blijkt volgens de analyse de sleutel tot winstgevendheid op lange termijn.
Automatisering heeft nu hoger rendement
Sommige middelgrote bedrijven realiseren betere marges dan bedrijven die twee keer zo groot zijn. Onder meer het automatisch melken, wat nu op vijf procent van de bedrijven in de Verenigde Staten gebeurt, draagt daaraan bij. Door te robotiseren kunnen familiebedrijven tot 500 koeien melken zonder afhankelijkheid van schaars personeel. Automatisering is op dit moment sneller terug te verdienen dan traditionele uitbreiding. Ook de wendbaarheid van kleine bedrijven heeft een positief effect. Rantsoen- en management-aanpassingen gaan sneller en makkelijker. Ook op nieuwe regels past de middengroep zich het makkelijkst aan. Adviseurs in het Canadese Quebec zien steeds meer dat bedrijven met gedifferentieerde melkstromen niet de meeste melk leveren, maar wel de duurste. Denk aan A2A2-melk of melk waarvan de herkomst gegarandeerd is. Authenticiteit is iets wat je met schaalgrootte niet kunt kopen. Aldus de redactie van The Bullvine.
Twee werelden in 2030
De redactie blikt vooruit naar een tijdperk waarin er naast de bulk een melkstroom met meerwaarde is. Deze tweede groep zou volgens analyses 30 procent van de sector-winst kunnen pakken ondanks een veel kleiner volumeaandeel.