Magazine | Management | Premium

Verandering strategisch aanpakken

Als alles zo blijft als het is, is dat meestal het eenvoudigst. Op een melkveebedrijf kan men de vele veranderingen echter niet voorbij laten gaan. Hoe kom je de veranderingen het best door?

Een melkveebedrijf is voortdurend in beweging: een vergroting van de veestapel, het overstappen naar een automatisch melksysteem, een nieuwe medewerker, een samenwerkingverband of een bedrijfsovername zijn slechts enkele voorbeelden van veranderingen binnen het bedrijf. Bij vernieuwingen die bepalend zijn kan ook de routine van het dagelijkse werk tot dan toe veranderen. Dat dit op weerstand stuit is normaal. Wat onbekend is veroorzaakt immers onzekerheid. Naast over het dagelijkse werk, moet bij veel veranderingen ook opnieuw worden nagedacht over gewoonten en verantwoordelijkheden.Is er voldoende arbeidscapaciteit voorhanden om de grotere veestapel te verzorgen. Is er bijvoorbeeld meer tijd nodig voor de controle en het voeren van de koeien en het melken? Is het nog bol te werken als één iemand de verantwoordelijkheid voor alles draagt of moeten de verantwoordelijkheden per bedrijfsonderdeel (kalveren, voeding) worden verdeeld onder medewerkers?

Iedereen moet meedoen

Staan er veranderingen voor de deur, dan is het belangrijk systematisch te werk te gaan en alle betrokkenen mee te nemen in het proces. Dat betekent vooral alle mogelijke angsten voor het nieuwe wegnemen. Aan het eind is er immers niemand bij gebaat als de familieleden of medewerkers niet (kunnen) ondersteunen.

Wat kun je doen als bijvoorbeeld een van de eigenaren of een medewerker die al jaren in dienst is, zich weert tegen de aanstaande veranderingen, zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een automatisch melksysteem. Dan zouden de volgende stappen kunnen helpen:

  • Transparantie verschaffen: je werkt geruchten tegen als je aanstaande veranderingen met alle betrokkenen communiceert. Luister naar de angsten die mensen hebben en neem ze serieus.
  • Begrip kweken: leg het probleem bloot. De aanschaf van een automatisch melksysteem bijvoorbeeld, is noodzakelijk, omdat arbeidskrachten schaarser worden en verder gemolken moet worden. Deze verandering voorkomt ook het verlies van de baan.
  • Nut aanduiden: geef uitleg over het nut en de positieve consequenties van de verandering. Zo kan bijvoorbeeld een automatisch melksysteem bijdragen aan lichamelijke ontlasting en zorgen voor meer tijd bij de koeien.
  • Steun vinden: laat degenen die weerstand bieden met mensen spreken die onlangs met succes zijn overgestapt naar robotmelken.
  • Bedank mensen: heb lof voor je collega’s en medewerkers en bedank ze voor hun steun. Zo zorg je ervoor dat ze gemotiveerd blijven en ook in de toekomst even hard en in dezelfde richting aan het touw blijven trekken.

Conflicten leiden vaak tot coaching

Ondanks goede voorbereidingen en planning kan een verandering op het bedrijf ook tot turbulentie leiden als onverwachte obstakels op de weg komen. Deze fase is vaak onvermijdbaar, het systeem van het melkveebedrijf is immers complex. Een coach kan uitkomst bieden. Hij of zij kan individuele personen of teams helpen bij de ontwikkeling van eigen oplossingen.

“De meeste melkveehouders hebben niet geleerd hoe ze een bedrijf leiden, daardoor kunnen in een samenwerking snel conflicten ontstaan die niet makkelijk op te lossen zijn. De slechte stemming die ontstaat gaat ten koste van de motivatie en leidt tot fouten in het werk. Op veel bedrijven leidt het ook tot een hoge doorstroom van medewerkers”, weet coach Eckart Schlamann. “Een coach geeft daarbij geen tips, een coach is meer een werktuig om met de betrokken personen individuele oplossingen te creëren.”

Tekst: Sophie Hünnies, Marion Weerda

Je hebt zojuist een Premium artikel gelezen.
Het aantal premium artikelen dat je kunt lezen is beperkt. Wil je meer Premium lezen? Maak dan een gratis profiel aan.
Dit artikel komt uit vakblad Elite Lees meer uit deze uitgave
Dit Premium artikel krijg je cadeau. Onbeperkt lezen? Nu proberen

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de tweewekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?