Management

Chinese consument koopt meer binnenlandse zuivel

De afzet van zuivel lijkt in China van de uitbraak van COVID-19 te profiteren. Overheidsinstanties hebben de bevolking aangeraden melk te drinken om het immuunsysteem te versterken. Dit heeft vruchten afgeworpen meldt China Skinny. De verkoop van melk is sterk toegenomen.

Volgens Euromonitor was er in China in de periode 2015 tot 2020 sprake van een dalend consumenten-zuivelverbruik van vier procent per jaar. Voor het eerst lijkt er vooral meer vraag naar producten van de binnenlandse markt. China’s zuivelgiganten Yili en Mengniu meldden voor het tweede kwartaal een omzetstijging van 23 procent, respectievelijk 19 procent. Het aandeel buitenlandse merken op het B2C-platform Tmall daalde in de eerste acht maanden van 2020 van 35 tot 33 procent. In 2016 maakten buitenlandse merken nog 52 procent van de verkopen op Tmall uit.

Eén van de redenen voor de toename van de verkoop van binnenlandse zuivelproducten is dat zuivelaanbieders uit Europa de voor hen gebruikelijke literverpakkingen blijven aanbieden terwijl de Chinese consument voorkeur heeft voor verpakkingen van 250 millimeter.

Bron: Moproweb

Over de auteur: Wilbert Beerling
Wilbert Beerling groeide op een melkveebedrijf op. Sinds 2011 werkt Wilbert bij AgriMedia waar hij nu zorg draagt voor de samenstelling van de vakbladen Elite...
Meer over:
Management
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de tweewekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?