Markt

Fonterra: 30 procent minder uitstoot in 2030

Nieuw-Zeelandse melkveebedrijven laten de kleinste CO₂-voetafdruk achter. Toch wil zuivelbedrijf Fonterra dat de melkveehouders hun uitstoot met 30 procent verminderen.

Fonterra is ’s werelds grootste zuivelconcern en beweert een pionier te zijn op het gebied van klimaatbescherming. Het bedrijf kondigde onlangs een uitgebreid duurzaamheidsprogramma aan. Sinds 2008 is de CO₂-voetafdruk stabiel (gebaseerd op kg melkbestanddelen), maar toch willen zij dat de uitstoot verminderd wordt.

Fonterra over het nieuwe plan

“Ja, we zijn de beste, maar we blijven niet voor altijd in de pole position”, verklaarde Miles Hurrell, CEO van Fonterra, op het Global Dairy Farmers Congress in Auckland, Nieuw-Zeeland. Het hoofdkantoor van de zuivelgigant is ervan overtuigd dat er geen ontkomen aan is om de milieuschadelijke uitstoot te verminderen, onder andere omdat:

  • De vijf grootste voedingsmiddelenfabrikanten (Mars, Nestlé, Starbucks, Unilever en Yum!) hebben aangekondigd hun uitstoot tegen 2030 met 50 procent te willen verminderen of tegen 2050 volledig klimaatneutraal te willen zijn.
  • Banken, verzekeraars en financiële instituten begonnen zijn details te vragen over de maatregelen van Fonterra om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Toegang to financiering en de verbonden voorwaarden zullen in de toekomst waarschijnlijk grotendeels afhangen van het voldoen aan bepaalde emissiedoelstellingen. Uiteindelijk zullen veehouders hier waarschijnlijk ook mee te maken krijgen als ze leningen willen aanvragen.
  • Zij een brede aanpak willen voor het verminderen van de emissie-intensiteit die voldoet aan de behoeften van klanten en consumenten.

Hurrell is ervan overtuigd dat deze ambitieuze doelstellingen uiteindelijk zullen zorgen voor een sterke positie op de markt op lange termijn. De 30 procent is een collectieve doelstelling. Niet alle melkveehouders hoeven deze reductie te realiseren. Maar omdat 86 procent van de uitstoot van zuivelproductie afkomstig is van melkveebedrijven, zijn zij wel verplicht om de doelstellingen van Fonterra te realiseren.

Miles Hurrell, CEO van Fonterra, sprak op het Global Dairy Farmers congress in Auckland (foto: Elite Duitsland)

Realiseren van doelstellingen

Deze vermindering van uitstoot op melkveehouderijen moet worden bereikt op drie manieren:

  1. Best Practice Farming: een verbeterde aanlevering van voedingsstoffen aan de koeien, het optimaliseren van de voedingsstoffenvoorziening uit meststoffen en het minimaliseren van het energieverbruik.
  2. Gebruik van nieuwe, innovatieve technologieën zoals nitrificatieremmers of voeradditieven voor methaanreductie
  3. Beter beheer van de natuur, bijvoorbeeld door herbebossing van moeilijk te bewerken gebieden.

Om ervoor te zorgen dat de doelen bereikt worden, wil de zuivelcoöperatie haar melkveehouders goed ondersteunen. Elk bedrijf krijgt een plan op maat. Dit wordt opgesteld door eigen duurzaamheidsadviseurs. Fonterra hoopt ook de overdracht van expertise naar melkleveranciers te versnellen door deel te nemen in wetenschappelijke netwerken en onderzoeksinstellingen. Er zal in de komende vijf jaar maar liefst 50 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar naar het AgrizeroNZ netwerk vloeien.

Greenpeace: volkomen ontoereikend

Volgens Greenpeace is het ambitieuze plan van Fonterra volstrekt ontoereikend en zal het geen significant verschil maken. “Fonterra is de grootste klimaatvervuiler van Nieuw-Zeeland en heeft de op twee na hoogste methaanuitstoot van alle zuivelbedrijven ter wereld, maar het wil dat wij accepteren dat het de uitstoot kan verminderen met nog niet volledig ontwikkelde technische oplossingen en door het planten van een paar bomen.”

Greenpeace schrijft in een verklaring dat zij willen dat Fonterra verantwoordelijkheid neemt voor haar impact op de klimaatverandering. Door de omvang van de industrie en de gevolgen van klimaatverandering is zijn de plannen van Fonterra volgens hen niet genoeg.

Bron: Gregor Veauthier

 

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de wekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?