Management | Markt

Frankrijk: consument beslist over melkprijs

Zoiets bestond waarschijnlijk nog niet. In Frankrijk heeft supermarktketen Carrefour melk op de markt gebracht waarbij de consument mag beslissen over de prijs en de productieomstandigheden.

Het initiatief ‘C’est qui le patron?’ (‘Wie is hier de chef?’) komt van onder meer Nicolas Chabanne. Chabanne is voorzitter van een organisatie tegen de voedselwegwerpmaatschappij. In het kader van een online enquête hebben circa 6.850 consumenten hun wensen met betrekking tot de melk kenbaar gemaakt en de daarbij passende prijs. De meerderheid van de deelnemers ziet 39 eurocent als een passende opbrengstprijs voor de producent. Belangrijk vonden de deelnemers onder meer GMO-vrije voeding, weidegang, en melk uit eigen land. Als verkoopprijs voor de melk in de winkel vonden ze 99 cent redelijk.

De verkoop van de ‘melk naar wens’ is gestart in Parijs en de Franse Alpen. In november zou deze melk in heel Frankrijk beschikbaar moeten zijn.

Bron: moproweb.de

Over de auteur: Wilbert Beerling
Wilbert Beerling groeide op een melkveebedrijf op. Sinds 2011 werkt Wilbert bij AgriMedia waar hij nu zorg draagt voor de samenstelling van de vakbladen Elite...
Meer over:
ManagementMarkt
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de tweewekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?