Management

Melkprijsmethodiek Capsa Food (Spanje)

Capsa Food is de op één na grootste melkverwerker van Spanje en neemt bijna een miljard kg melk per jaar in. De toevoeging van Capsa Food aan de Europese melkprijsvergelijking van LTO geeft meer inzicht in de prijsontwikkelingen. Capsa Food hanteert een opvallende methodiek voor de melkprijsbepaling.

De coöperatieve Spaanse zuivelonderneming hanteert een melkprijs die bestaat uit een A en B prijs. De A prijs geldt voor 70 procent van de geleverde melk en wordt per kwartaal vastgesteld. De B prijs is op de marktontwikkelingen gebaseerd, zoals die van boter en mager melkpoeder. De B prijs varieert daardoor maandelijks.

De A en B prijs die worden gepubliceerd door Capasa Food zijn voor melk met 3,70 procent vet en 3,20 procent eiwit. Voor elke procent vet of eiwit meer of minder wordt 3 euro per 100 kg extra betaald of juist ingehouden.

Voor melk met een somatisch celgetal van minder dan 200.000 cellen per milliliter en een kiemgetal lager dan 50.000 per milliliter, wordt een kwaliteitspremie van 60 eurocent per 100 liter betaald. Deze premie wordt in Europese melkprijsvergelijking van LTO niet opgenomen, omdat de ‘standaardmelk’ van LTO een hoger maximaal celgetal heeft.

Over de auteur: Wilbert Beerling
Wilbert Beerling groeide op een melkveebedrijf op. Sinds 2011 werkt Wilbert bij AgriMedia waar hij nu zorg draagt voor de samenstelling van de vakbladen Elite...
Meer over:
Management
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de tweewekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?