Management | Markt

Geleerd uit de melkcrisis

De Duitse brancheorganisatie DLG ondervroeg melkveehouders in Polen, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland over de genomen maatregelen om de melkprijscrisis te overleven. Ook werd de melkveehouders gevraagd naar de mogelijkheden die zij zien om dergelijke prijsdalen in de toekomst te voorkomen.

De helft van de melkveehouders in Polen zegt de afzekering van de melkprijs aan een beurs te hebben gebruikt als crisismaatregel. In de andere landen zegt 25 tot 35 procent dat te hebben gedaan. Deze maatregel zou vooral te ingewikkeld zijn. Tussen 70 en 80 procent van de Duitse ondervraagden koos voor het uitstellen van investeringen, verbeteren van de ruwvoerefficiëntie en inkoopcontracten voor diesel en voeders.

Uitbreiden als crisismaatregel

Zo’n 12 procent heeft de veestapel uitgebreid ten behoeve van kosten voordelen. In Groot-Brittannië deed 19 procent dat en in Frankrijk en Polen tussen de 40 en 50 percent. Net als de Duitsers, probeerden Britten vooral meer te melken uit eigen voer. In Polen stelde slechts zo’n 46 procent van de melkveehouders investeringen uit. Tussen 31 en 41 procent van de melkveehouders stapten in nieuwe bedrijfstakken om omzet te genereren.

Welke maatregelen om nieuwe crisis te voorkomen

Het meest positief over in de interviews aangedragen maatregelen om melkprijscrisissen in de toekomst te voorkomen, zijn de Franse melkveehouders. Duitse melkveehouders zijn terughoudend als het gaat om het uitspreiden van de melkgelduitbetalingen en afzet via beurzen. De Britten en vooral de Polen zijn terughoudend op het gebied van marktdifferentiatie. Betere afzet met het opbouwen van nieuwe merken kan in alle vier de landen rekenen op de steun van minder dan de helft van de melkveehouders. Verbeteren van de exportpositie krijgt overal de steun van 60 procent of meer.

DLG_trend-monitor-Europa-melk_1

De veestapel vergroten om de kosten te drukken, was in Duitsland en Groot-Brittannië de minst populaire crisismaatregel. Opstarten van een nieuwe bedrijfstak was in Polen het minst populair, in Frankrijk het afzekeren van de melkprijs aan een beurs.

DLG_trend-monitor-Europa-melk_2

De Poolse melkveehouders zien weinig in marktdifferentiatie met onderscheidend geproduceerde melk. Duitse melkveehouders zijn terughoudend voor gespreide uitbetaling van het melkgeld.

Over de auteur: Wilbert Beerling
Wilbert Beerling groeide op een melkveebedrijf op. Sinds 2011 werkt Wilbert bij AgriMedia waar hij nu zorg draagt voor de samenstelling van de vakbladen Elite...
Meer over:
ManagementMarkt
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de tweewekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?