Management | Markt

Canadese zuivelbaas vindt dat Europese zuivelcoöperaties niet verantwoord handelen

Lino Saputo, de CEO van het gelijknamige zuivelconcern, heeft in zijn inleiding op de Dairy Australia Conference in Melbourne de zuivelcoöperaties in Europa en Nieuw-Zeeland scherp toegesproken. Dat ze telkens weer teveel melk op de markt brengen, vindt hij een onverantwoorde werkwijze. Saputo liet in de inleiding ook te weten de huidige koers van FrieslandCampina te ondersteunen.

Een zuivelonderneming moet zich bewust zijn van zijn verantwoording op de markt. Deze overspoelen met melk, zonder dat er voor de extra melk een afnemer is, is onverantwoordelijk. Daar komt nog bij dat de overvloedige melk dikwijls wordt verwerkt tot goedkope massaproducten wat ook weer prijsverlagend werkt. Het is tegen de ethische verantwoording van een goede bedrijfsvoering in. De wereldwijde vraaggroei naar melk is op jaarbasis zo’n anderhalf tot twee procent. Meer extra melk zou derhalve niet op de markt mogen komen. Aldus  Saputo. “Dit alles is voldoende om voor de totale zuivelbranche een goede inkomensgroei te realiseren.”

Te vaak wordt te snel te veel verwerkingscapaciteit gebouwd

Saputo spreekt vooral de Europese coöperaties aan op het feit dat ze de verwerkingscapaciteit uitbreiden zonder zich te bekommeren over de afzet. Is de verwerkingscapaciteit eenmaal voorhanden, dan wordt er alles aan gedaan melkveehouders aan te zetten meer melk te produceren om de fabriek volop te benutten. Deze werkwijze leidt slechts dat meer voorraden en kort daarna tot dalende melkprijzen. Saputo sloot FrieslandCampina uit van zijn kritiek vanwege de aankondiging geen extra melk in te nemen als de aanvoer de fabriekscapaciteit overstijgt.

98 procent capaciteitsbenutting

Saputo verklaarde dat zijn eigen fabrieken op 98 procent van de capaciteit draaien. Hoewel de onderneming snel is gegroeid, hebben de Saputo’s er altijd op gelet geen overcapaciteit te ontwikkelen. Dat wil echter niet zeggen dat Saputo’s leveranciers niet konden groeien. Zelfs hoort Saputo op alle markten tot de beste uitbetalers. De bedrijfsgroei heeft plaatsgevonden door veel investeringen en overnames van andere ondernemingen.

‘Aan wie loyaal is aan ons, zijn wij loyaal’

Tot de gedragscode van een zuivelonderneming behoort het binden van leveranciers voor de lange termijn en hen de mogelijkheid geven mee te profiteren van het succes. “Aan wie loyaal is aan ons, zijn wij loyaal.” Ofwel, wie Saputo trouw blijft, hoeft er niet op te rekenen dat de leveringsovereenkomst beëindigd wordt als er bijvoorbeeld een fabriek sluit. Bij goede marktomstandigheden en gelegenheid kan een trouwe leverancier zelfs meer gaan leveren. Melkveehouders die veelvuldig van afnemer wisselen, wil Saputo überhaupt niet aan zich binden. “We denken in generaties.”

Wereldwijd nummer 9

Saputo’s Canadese zuivelonderneming is in 1954 ontstaan in Montreal. Het is nu de grootste zuivelonderneming van Canada, de op twee na grootste in Argentinië en in Australië de op drie na grootste. Ongeveer een derde van de omzet van 7,6 miljard euro wordt in de VS gegenereerd.

Saputo’s historie

In 1950 emigreerde Giuseppe Saputo, grootvader van Lino Saputo Junior, de huidige CEO, naar Noord-Amerika. Omdat hij en z’n gezin in de VS niet werden toegelaten, trok hij kort erna naar Canada. De zoon van Giuseppe, Lino Senior, startte als 17 jarige met 500 dollar startkapitaal, dat hij bij elkaar had gesprokkeld door in de weekenden op te treden met een muziekkapel, als subondernemer een zuivelfabriek binnen een zuivelonderneming. Twee jaar later werd de kaasmakerij van familie Saputo gebouwd. Het is was in de tijd van de opkomst van de pizza in Noord-Amerika, Saputo leverde de kaas. Er werd een netwerk van distributeurs opgezet wat zorgde voor bovenregionale afzet. In de jaren ’60 begon Saputo al met het overnemen van andere zuivelondernemingen. Als snel was de naam Saputo onlosmakelijk van mozzarella.

Vandaag de dag 52 fabrieken

Aan het einde van de jaren ’90 besloot de familie de beurs op te gaan met en het management van de ondernemingen verder te professionaliseren. Vandaag behoren 52 fabrieken tot het Saputo-concern waarvan 22 in Canada, 26 in de VS, 3 in Argentinië en 3 in Australië.

Tekst: Gregor Veauthier

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de tweewekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?