Management | Markt

Melkprijscrisis voorbij, nieuwe melkcyclus gestart

Van 10 tot en met 14 juni was in Kiel de IFCN Dairy Conference. Een belangrijke conclusie die daar werd getrokken was: De melkprijscrisis is voorbij en de zuivelmarkt gaat een nieuwe cyclus in. Men zal zich echter in moeten stellen op cycli met hoge en lage prijzen.

Volgens het IFCN (International Farm Comparison Network) is de crisis op de zuivelmarkt overwonnen. De wereldwijde melkprijs is sinds mei 2016 met 63 procent gestegen tot 35,8 dollarcent voor een kg melk met 4 procent vet en 3,3 procent eiwit. De wereldmelkprijs nadert bovendien de 38 cent, het gemiddelde van de laatste tien jaar.

Nieuwe prijscyclus is begonnen

Duidelijke prijsstijgingen zal de melkmarkt echter niet meer vertonen, eerder zal er sprake zijn van stabilisatie. Zo waarschuwde Dr. Torsten Hemme. Hemme is directeur van het IFCN. Ook de wereldwijde melkproductie blijft stijgen. En dat terwijl het aantal melkveehouders wereldwijd met 1,4 procent per jaar daalt. Ook ziet het IFCN de grote buffer aan mager melkpoeder als een onzekere factor op de melkmarkt.

“Maar laten we niet meer alleen over de melkprijscrisis spreken”, benadrukt Hemme. “Neem de melkprijscyclus in ogenschouw. De cyclus die in 2013 startte, is nu geëindigd. Op de grillen van de volgende cyclus kunnen we maar beter voorbereid zijn.”

14 lessen uit de melkprijscrisis 2015/2016

De deelnemers van de IFCN-conferentie discussieerden over de lessen die ze hebben geleerd in de laatste prijscrisis. De gezamenlijke conclusies die de deelnemers uit deze discussie hebben getrokken om het volgende melkprijsdal te overleven zijn:

  1. Bouw voor nog het volgende prijsdal een goede vertrouwensband op met belangrijke belanghebbenden zoals de bankier en de zuivelonderneming.
  2. De situatie tijdens een prijsdal pakt voor ieder land anders uit.
  3. Moeilijke tijden zijn goede tijden voor goede ondernemers.
  4. In eerste instantie is een prijsdal nog geen melkprijscrisis.
  5. Kosten verlagen leidt tot efficiëntie.
  6. De markt zelf bepaald hoeveel er wordt uitbetaald.
  7. De volatiliteit in de melkprijs is niet te omzeilen. Bouw dus een bedrijfssysteem op dat perioden van lage prijzen kan doorstaan.
  8. De politici die verantwoordelijk zijn voor het nemen van beslissingen, spelen te laat in op de situatie. Berust dus niet op wat er in de politiek wordt toegezegd. Als het gaat om marktwerking zou de politiek geen bemoeienis moeten hebben.
  9. Melkveebedrijven moeten strategisch zo zijn ingericht dat ze flexibel en snel op de marktsituatie kunnen inspelen.
  10. Er zijn twee routes: De politiek vragen om hulp of zorgen dat de eigen boontjes gedopt kunnen worden (zie ook les 8).
  11. Stel nu een risico-managementplan op. Dat kan zijn een buffer opbouwen, maar ook diversificatie ofwel een tweede tak. Die moet echter wel binnen de bedrijfsstructuur passen.
  12. In moeilijke tijden de kosten laag houden.
  13. Er bestaat geen verzekering die alle risico’s dekt.
  14. Het bedrijfssysteem moet het mogelijk maken in goede tijden te reserveren voor slechte tijden.

Meer uit de discussies op de 18e IFCN-conferentie is te lezen in de Engelstalige congressamenvatting die je hier kunt downloaden. Ook op de website http://ifcndairy.org/ is de samenvatting te vinden.

Bron: IFCN

Tekstbewerking: Katrin Berkemeier

Over de auteur: Wilbert Beerling
Wilbert Beerling groeide op een melkveebedrijf op. Sinds 2011 werkt Wilbert bij AgriMedia waar hij nu zorg draagt voor de samenstelling van de vakbladen Elite...
Meer over:
ManagementMarkt
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de wekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?